dimanche 8 juin 2014

Welcome aboard, folks!

Bienvenu à bord! Welcome aboard, folks!

(En del av mina elever kommer nog också hitta hit, och därför blir det lite på franska här och där. D'accord?)

*Jag är redo. Jag är i startgroparna. Om några dagar ska jag åka ner till Frankrike, och jag håller på och lägger fram allt jag ska ha med mig.
   Kläder? (Just nu är det 30 grader varmt i Nice ... :-)
   Böcker? (Vilken är den perfekta boken för att ta mig igenom 7 h väntetid på flygplatsen?)
   Pass och biljetter. (Upptäckte en gång på flygplatsen att jag hade glömt passet hemma. Men det är en annan historia.)
   Svenska delikatesser, till mina vänner där nere

Det var längesedan jag var där nere, och jag ser fram emot att komma tillbaka ...

*Det är många människor som tycker Frankrike är fantastiskt, inklusive jag själv. Men varför? Det har jag aldrig riktigt funderat på. Så jag ska göra det, och fråga andra som jag träffar på under min resa. Resultatet får ni läsa här!

À bientôt! Vi ses snart!








Version francaise:

*Je suis prête. Je suis à la ligne de départ (vid startlinjen). Dans quelques (några) jours, je vais en France, et maintenant, je fais mes bagages (jag packar).
   Des vêtements? (Maintentant, il fait 30 degrées à Nice ... :-)
   Des livres? (Quel est le livre parfait pour attendre (för att vänta) 7 h à l'aéroport?)
   Mon passeport et mes tickets. (Une fois, je ne trouve pas mon passeport à l'aéroport. Quel cirque ... Mais ca, c'est une autre (annan) histoire!)
   Des spécialités suédoises, pour mes amis là-bas

* Il y a beaucoup de gens (människor, folk) qui pensent que la France est fantastique. Mais pourquoi? Je n'y ai jamais (jag har aldrig) pensé vraiment ... Je vais le faire, et aussi demander (fråga) à d'autres gens, que je rencontre pendant (som jag träffar under) mon voyage. Le résultat, je poste ici!


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire